A szezonális depresszió

A szezonális depresszió

A szezonális depresszió egy ismeretlen eredetű mentális probléma. Feltételezések szerint a kialakulásában szerepet játszanak a genetikai, életkori sajátosságok, valamint a szervezet kémiai egyensúlya.

Az érintettek sokszor számolnak be a napok összemosódottságáról és a vánszorgó, súlyként rájuk nehezedő időről. Ez nem meglepő, ha figyelembe vesszük , hogy kialakulásához a szervezet biológiai órájának (cirkadián ritmus) felborulása is hozzájárul.

Ez a belső óra felelős az élettani folyamatok (pl. alvás-ébrenlét, éhség) szabályozásáért. Ha a napfény hiánya megzavarja a rendszert, az kihatással van a közérzetünkre, az alapvető testi és hormonális működésünkre.

Emellett a világos és sötét órák arányának megváltozása a melatonin- és szerotonin szintet is képes csökkenteni.

Ezek az ingerületátvivő anyagok az energiaszintért és a hangulatért felelősek. Ha megváltozik a mennyiségük, az aluszékonysághoz és levertséghez vezethet.

Típusai

Az őszi-téli típus

Ez a forma az őszi hónapokban jelenik meg és a szezonális depresszió klasszikus formájának tekinthetjük, mely a rövidülő nappalok hatására alakul ki.

Főbb tünetei:

  • reményvesztettség
  • ingerlékenység
  • tartósan fennálló rossz hangulat
  • csökkent energiaszint
  • szociális elszigetelődés, társas kapcsolatok elhanyagolása
  • aluszékonyság, fokozott alvásigény
  • érdeklődési kedv elvesztése az addig kedvelt dolgok iránt
  • étkezési szokások megváltozása, különös éhség a szénhidrátokban gazdag ételek iránt
  • súlygyarapodás
  • koncentrálási és döntéshozatali nehézség

A tavaszi-nyári típus

Ez a forma sokkal ritkább és éppen ezért nehezebben felismerhető. Megjelenése leginkább a „mániás” tünetekhez hasonlatos:

  • szorongás
  • álmatlanság (insomnia)
  • ingerlékenység
  • nyugtalanság
  • súlygyarapodás
  • étvágytalanság
  • megnövekedett szexuális étvágy

A fentieket olvasva bizonyára benned is megfogalmazódott, hogy a feltételezett kiváltó okok nagy részére nincs hatásunk. Éppen ezért a szezonális depresszió esetében a leghatásosabb, ha megismerjük a tüneteket, és gyanú esetén megfigyeljük a saját tapasztalatainkat. Ha úgy véljük, enyhébb szinten, de érintettek vagyunk, akkor a tervezés, a tudatos felkészülés és a testi-lelki jóllétünkre irányuló fokozott figyelem megoldást jelenthet.

Azonban ha súlyosabb és időben elnyúló problémáról van szó, nem feledkezhetünk meg az orvosi, pszichológiai konzultációról sem! A következő részben a kezelési lehetőségeket összegezzük röviden.

Vélemény, hozzászólás?